Viborgs politi har fået lynopladere: ”Det gør en kæmpe forskel”

Politiet har siden januar været i gang med en forsøgsperiode, hvor man tester 10 elbiler; blandt andet i Viborg. Foto: Rigspolitiet

I februar fik politiet lynopladere til sine to elektriske patruljevogne. Ifølge Vicepolitiinspektør Christian Toftemark, gør det en stor forskel.

Af Morten Andreasen

I januar rullede to nye elektriske patruljevogne ind på politistationen i Viborg. De har nu været i brug i små to måneder. Den seneste opdatering er en tilføjelse af nye lynladere til stationen. Spørger man vicepolitiinspektør Christian Toftemark, kan man ikke sige, at de nye patruljevogne er bedre eller værre; det er noget, man skal vænne sig til. En tilvænningsproces han er helt okay med, eftersom politiet også skal bære ansvar for den grønne omstilling.

Klar på en halv time

I februar fik man på Viborg politistation nye lynladere til opladningen af de to VW ID.4 GTX patruljevogne. Med de nye opladere kan bilerne lades op på en halv time fremfor de fire timer, det tog før. 

“Det gør en kæmpe forskel” siger Christian Toftemark.

Han fortæller, at de nye lynladere giver bedre muligheder for at bruge de nye patruljevogne. Nu kan man som betjent komme hjem fra en opgave, skrive sin rapport, og så er bilen klar til næste opgave – en sikkerhed man ikke havde med de gamle ladestandere, hvor det tog op mod fire timer at lade de elektriske patruljevogne helt op. Det betyder altså, at de elektriske patruljevogne, kan bruges endnu mere end før. 

Stationens nye lynladere er på 150 kiloWatt modsat de gamle, langsommere 11 kilowatt standere, stationen var udstyret med forinden. Med andre ord går det nu noget hurtigere. 

Nyt kræver tilvænning

Spørger Christian Toftemark, er de nye elbiler, hverken bedre eller værre end de almindelige dieselbiler, de ellers køre i – de er noget andet:

“Det er en tilvænningsproces.”

Han fortæller, at de nye patruljebiler giver nogle nye udfordringer. Det gør de, fordi man som betjent skal vænne sig til en helt anden bil, end dem man ellers er vant til. De nye elbiler er nemlig tungere. Med en vægt på 2,7 tons og næsten 300 hestekræfter, er de på flere punkter noget andet end politiets velkendte VW Passat og Touran. 

”Vi kører jo lidt friskt til en gang imellem,” siger Christian Toftemark.

Christian Toftemark fortæller, at når politiet kører udrykningskørsel, kræver det, at de har godt styr på bilerne. Med de nye elektriske patruljevogne præsenteres politiet også med nye udfordringer. Det gør de, fordi de nye biler har andre grænser, end de patruljevogne man har været vant til siden 2009. Derfor er man i fuld gang med at uddanne instruktører, som efterfølgende skal uddanne betjentene i de nye biler.

Politiet skal også køre grønt

Christian Toftemark mener også, at man i politiet skal være en del af den grønne omstilling. Det er blandt andet derfor, han er positiv stemt overfor de nye elektriske patruljevogne. 

”Vi skal bære en del af ansvaret,” siger Christian Toftemark.

Ifølge ham, er det helt på sin plads, at statslige virksomheder skal være med til at støtte den grønne omstilling – herunder politiet. Uanset hvad, tænker han, at det er en del af den naturlige udvikling inden for bilindustrien, som politiet alligevel ikke kan undgå. Så for ham gør det ingenting, at politiet også skal køre grønt.

Be the first to comment on "Viborgs politi har fået lynopladere: ”Det gør en kæmpe forskel”"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*